Idea
Polska od ponad 30 lat buduje przestrzeń gospodarczą dla ambitnych i przedsiębiorczych ludzi. Jako 6. największa gospodarka Unii Europejskiej i kraj notujący niemal 9-krotny wzrost gospodarczy od 1990 r. wiemy, jak rozwijać przedsiębiorczość i napędzać ekonomię różnorodnością talentów.
Jednocześnie, jako Instytut, uważamy, że nasz kraj musi stale rozwijać swoje modele i strategie rozwojowe oraz czerpać z doświadczeń innych krajów. Potrzebna jest stała, ogólna promocja polskiej gospodarki i klimatu inwestycyjnego w kraju, wsparcie działań polskich przedsiębiorców za granicą i ochrona ich interesów gospodarczych, kształtowanie pozycji Polski jako ważnego i zaangażowanego partnera, budowa wizerunku Polski jako kraju o stabilnej, wolnorynkowej gospodarce, atrakcyjnego dla inwestorów, a także wzmocnienie rozpoznawalności i pozycji polskich marek i produktów na rynkach międzynarodowych.
Postępująca w ostatnich dziesięcioleciach globalizacja oraz zwiększająca się współzależność gospodarek sprawia, iż znaczenie danego państwa na arenie międzynarodowej zależy w dużej mierze od jego potencjału gospodarczego. Rządy poszczególnych państw starają się zapewnić rodzimym przedsiębiorcom dogodne warunki do podejmowania przedsięwzięć za granicą. Niezwykle istotne jest wsparcie polskiego biznesu oraz wzmocnienie rozpoznawalności i pozycji polskich marek na rynkach międzynarodowych. Ważną rolę odgrywają w tym przypadku instytucje wspierające internacjonalizację przedsiębiorstw w ich zagranicznych operacjach. Promocja gospodarcza obejmuje ogół skoordynowanych działań podejmowanych w celu wykreowania pozytywnego wizerunku kraju, jego gospodarki i polityki ekonomicznej. O ich skuteczności świadczy ocena wypracowanego modelu przez zainteresowanych, zwiększenie możliwości eksportowych kraju, a także inwestycji zagranicznych. Promocja gospodarcza powinna wspierać przedsięwzięcia krajowych przedsiębiorstw związane z pozyskiwaniem partnerów zagranicznych, uruchamianiem aktywów poza granicami oraz podejmowaniem przedsięwzięć inwestycyjnych. Jak pokazują dane statystyczne, a roku 2020 wartość eksportu MŚP wyniosła 1,28 bln zł, a importu 1,16 bln zł (dane PARP). Z kolei, jak podał GUS, w roku 2021 eksport wzrósł o 22,9 proc., do 112,8 mld euro w okresie styczeń-maj, zaś import o 21,7 proc. i wyniósł 109,2 mld euro. Jest to ogromny potencjał do dalszego rozwoju.
" W dzisiejszych czasach dyplomacja publiczna i gospodarcza powinna dostosowywać się do nowoczesnych standardów i potrzeb - szczególnie potrzebna jest perspektywa biznesowa.. "
O projekcie
#GospoStrategie to projekt mający na celu przybliżyć szerokiemu gronu odbiorców dyplomację gospodarczą prowadzoną w Polsce przez inne kraje oraz zrozumienie odrębnych kultur biznesowych.
Organizacja dyplomacji już od co najmniej kilku dekad odgrywa istotną i coraz ważniejszą rolę w kształtowaniu międzynarodowych powiązań gospodarczych, uzasadnione wydaje się spojrzenie na ten problem z różnej perspektywy. Dodatkowo sądzimy, że należy czerpać także z doświadczeń innych krajów. W naszej opinii dotychczas brakowało platformy budującej zaufanie i zrozumienie pomiędzy podmiotami prowadzącymi dyplomację gospodarczą bezpośrednio w Polsce – podmioty polskiej dyplomacji gospodarczej zajmują się bowiem, co nie jest dziwne, bezpośrednim wsparciem polskich przedsiębiorców. Celem budowy przestrzeni do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk zainicjowaliśmy projekt GospoStrategie.
GospoStrategie to projekt mający na celu przybliżyć szerokiemu gronu odbiorców dyplomację gospodarczą prowadzoną w Polsce przez inne kraje oraz zrozumienie odrębnych kultur biznesowych.
Partnerzy
Nasza inicjatywa nie okazałaby się sukcesem, gdyby nie wsparcie naszych patronów i partnerów.
W ramach pierwszej edycji projektu zwróciliśmy się do ambasad obecnych w naszym kraju z prośbą o napisanie krótkich artykułów dotyczących prowadzonej przez nich dyplomacji gospodarczej w Polsce. W szczególności poprosiliśmy je o wskazanie jak promują interesy gospodarcze swoich państw. Artykuły przedstawiały zagraniczną perspektywę, inicjatywy, sukcesy oraz narzędzia, którymi posługują się w prowadzeniu dyplomacji gospodarczej w Polsce.
Projekt uzyskał patronat Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz wsparcie finansowe Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu. Partnerem projektu jest także Związek Cyfrowa Polska. GospoStrategie zostały również objęte honorowym patronatem przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
Poprzez realizację projektu chcemy zapewnić edukację w zakresie dyplomacji gospodarczej, współpracy gospodarczej oraz o ekonomii i zarządzaniu, poprzez ukazanie zagranicznych perspektyw biznesowych i instytucjonalnych. W późniejszym etapie wyciągniemy zaś z nich najważniejsze wnioski, z których możemy się uczyć i które możemy zaimplementować w polskim systemie promocji gospodarki. Opisanie działalności różnych podmiotów dyplomacji gospodarczej pozwoli na zwiększenie świadomości ekonomicznej, pogłębienie międzynarodowej współpracy gospodarczej, internacjonalizację działalności różnych podmiotów, a także promocję dyplomacji gospodarczej, która pozwala w naszym odczuciu na łączenie państw i kultur. Wytworzymy platformę współpracy i edukacji, wymiany dobrych praktyk i doświadczeń o charakterze edukacyjnym i międzynarodowym.
Ostatnie Artykuły
misją Instytutu Dyplomacji Gospodarczej jest bowiem budowa nowej jakości w polskiej dyplomacji gospodarczej, a w tym, Pragmatyzmu, Rzetelności oraz Efektywności w działaniach biznesowych w Polsce i na całym świecie.
10/08/2021
RAPORT #GospoStrategie
#GospoStrategie to projekt mający na celu przybliżyć szerokiemu gronu…
30/07/2021
Ukraina i Polska – strategiczne partnerstwo gospodarcze
Trudno sobie wyobrazić bardziej naturalne partnerstwo gospodarcze…
30/06/2021
Brazil and Poland: historical partners
It would be impossible to approach any topic regarding the…